Tarina Kainista ja Abelista (Gen.4) on
ensimmäinen, joka asettaa vastakkain kaksi elämäntapaa:
paimentolaisuuden ja kaupunkielämän. Jumalan suosio on selvästi
paimentolaisuuden puolella, sillä siinä hallitsevat itse elämän
lait. Kaupunkia taas hallitsi noina aikoina aina kuningas, joka oli
paikallisen jumalan poika. Se mitä kuningas määräsi, oli
kaupungin jumalan tahto eikä siihen ollut vastaansanomista. Miksi
Jumala ei sitten sulje tietä kaupunkilaisuuteen, jos se kerran on
pahasta? Tässä, kuten niin monissa muissakin raamatun
kertomuksissa, Jumala sallii jonkun asian toteutua jotta ihminen
näkisi, että se johtaa hänen omaan turmioonsa.
Syntiin lankeamisen jälkeen ihmisen
tie vei pois alkuperäisestä tarkoituksesta, jossa kaikki tuli
Jumalalta, ja se vähäinen työ minkä ihminen teki Edenin
puutarhassa, oli hänen omaksi ilokseen. Kun tarinassa on siirrytty
Edenin ulkopuolelle, myös työn teko muuttuu: se on tehtävä otsa
hiessä eli kaikki voimat ponnistaen. Edeniin ei enää ole paluuta,
sillä kerubit vartioivat sitä leimuavin miekoin. Mutta uusi
päämäärä paljastuu raamatun tarinan edetessä. Se on uusi
Jerusalem, Jumalan valtakunta, jonka saavuttaminen on kaikille Adamin
jälkeläisille annettu mahdollisuus.
Mutta Kainin ja Abelin tarinaan siis.
Synnytettyään Kainin Eeva sanoo: ”Olen saanut pojan Jumalan
kanssa”. Tämä tarkka käännös merkitsee, että hän on
saanut pojan Jumalan lahjana. Ilman Jumalaa hän ei olisi saanut
sitä, vaikka kuinka olisi yrittänyt. Jos käännetään Jumalan
avulla, supistetaan näkökulmaa.
Olen saanut pojan siksi että Herra on ollut kanssani, ja
suonut minulle sen. Lapsi ei synny automaattisesti biologisen
toiminnan tuloksena, ja näin on vieläkin. Kaikki eivät saa lasta,
vaikka haluaisivatkin. Siksi lapsettoman on oikein sanoa: Herra ei
ole suonut minulle lapsia.
Adamin poika Kain syntyi Edenin
puutarhan ulkopuolella, mutta hän käyttäytyy samoin kuin hänen
isänsä Adam oli käyttäytynyt Edenissä, eli Jumalan tahdon
vastaisesti. Hän nousee veljeänsä vastaan ja tappaa tämän.
Kainista tulee maanviljelijä, maan palvelija. Hänen uhrilahjansa
oli maan antia. Maa on kuitenkin kirottu Adamin synnin tähden,
vaikka se ruokkiikin ihmiskuntaa.
Abel syntyy toisena lapsena, ja hänestä
tulee lammaspaimen. Kertomuksessa ei Abelilla ole toiminnallista
osuutta. Hän vain on, ja sitä merkitsee hänen nimensäkin,
hepreaksi hebel, ohimenevä
henkäys, jolla ei ole merkitystä. Sama sana hebel
aloittaa Saarnaajan kirjan: Turhuuksien turhuus. Abel oli siis vain
hengähdys kaikkeuden saatossa. Hän syntyy ja kuolee, ja siinä se.
Abel uhrasi yksilön laumastaan, ja
näin ollen joutui tappamaan sen. Mutta jo Edenissä oli ihmisillä
vaatteet eläinten nahasta, ja teksti sanoo, että Jumala puki ne
heille, eli ihmisten synti pakotti Jumalan tappamaan, mikä ei ollut
alunperin tarkoitus. Jos eläin tapetaan tarpeen vuoksi, se pitää
samalla pyhittää Jumalalle (3.Moos.17:3-) Näin tunnustetaan kaiken
kuuluvan Jumalalle. Jumala hyväksyi siis Abelin uhrin. Sama
uhraamisen ajatus on edelleen voimassa islamin uskossa, jossa eläimen
teurastaminen tapahtuu rituaalisesti Allahin nimeen.
Jumala hyväksyy siis Abelin uhrin,
mutta Kainin uhria hän ei hyväksy. Kun Kain siitä suuttuu, on
tekstissä lause, joka vanhan, tarkan käännöksen mukaan on:
”Jos teet hyvin voit nostaa
katseesi, mutta jos et tee hyvin, niin väijyy synti ovella, ja sen
halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä” (Gen. 4:7) Tämä lause
muistuttaa aiemmin esiintynyttä lausetta:”--mutta mieheesi on
sinun halusi oleva ja hän on sinua vallitseva” (Gen. 3:16). Jos
siis haluat syntiä (samoin kuin miestäsi), se hallitsee sinua. Kain
ei hallinnut synnin uhkaa, vaan lankesi siihen, ja otti pois elämän,
jonka Jumala oli antanut, ilman mitään oikeutusta. Uusi raamatun
käännös on jälleen tässä häivyttänyt oleellisen opetuksen
kääntämällä tekstin ympäri: ”(Synti) haluaa sinua.”
Kaiken synnin keskellä ihmiskunta
kuitenkin etenee, sillä Kain saa pojan Henokin. Kain vain yhtyi
vaimoonsa ja vaimo synnytti Henokin. Ei puhettakaan siitä, että
Jumala olisi tässä mukana. Kain osoittaa kulkevansa omia teitään.
Hän rakentaa kaupungin, jolle vielä antaa poikansa nimen. Jumala on
kaupunkeja vastaan, ja myöhemmin kuulemme miten käy Baabelin
kaupungin ja tornin. Ihmisten ylpeys ja suuret luulot itsestään
johtavat tuhoon.
Kainin jälkeläinen Lemek on huippu
Kainin valitsemalla tiellä, sillä hän on selvästi itsetietoisen
ja väkivaltaisen kuninkaan kuva, onhan Lemek selvä metateesi
sanasta melek eli kuningas. Mutta Kainin elämä, samoin kuin
hänen jälkeläistensä elämä, vie hänet yhä kauemmas Jumalasta.
Ihminen ottaa koston omiin käsiinsä (4:23-24). Mutta tämä tie vie
tuhoon, ja näin Kain ja hänen sukunsa häviävät raamatun
lehdiltä.
Adam saa Kainin tilalle uuden pojan,
Setin, josta ihmisten suku lähtee jälleen etenemään, kuten Gen 5
kertoo. Seitsemäs sukupolvi tuottaa Henokin ”joka vaelsi Jumalan
yhteydessä” eli hän oli kuuliainen Jumalalle. ”Sitten häntä
ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen” (5:24). Näin
osoitetaan kuuliaisuuden tie, joka vie uuteen Jerusalemiin, Jumalan
luo. Seitsemän on muuten jumalallisen täydellisyyden luku, eikä
Henok ole tässä kohdin sattumalta seitsemäs Adamin
sukuluettelossa. Kainin poika Henok ja Setin jälkeläinen Henok ovat
saman nimisiä, ja he osoittavat ihmisen väärän ja oikean tien.
Kainin ja Abelin tarina haluaa siis
opettaa, että vain Jumalan käskyjen mukainen elämäntapa vie
ihmisen perille Jumalan valtakuntaan. Ylpeys ja omiin voimiin
luottaminen taas tuovat tuhon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti