Näinhän on Suomessa kauan rallatettu,
eikä syyttä, sillä ukko Noa oli todella kunnon mies, sellainen
jonka kaltaiseksi raamattu toivoo kaikkien tulevan. ”Noa oli
nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä” (Gen.6:9). Ihminen
ei voi olla nuhteeton, kunnon mies, ellei hän kulje Jumalan käskyjen
tietä. Myös Abrahamia kehotetaan samaan: ”Vaella nuhteettomasti
edessäni” (17:1), sillä vain näin hän sopii Jumalan
suunnitelmiin. Jumala käskee Sanansa kautta. Jumala vain lausuu
Sanan ja Noa tekee mitä on käsketty tehdä. Pelastus tulee Jumalan
Sanasta, ei Nooan tekemisistä. Sanat ovat kuin siemen, jonka
istutamme, ja siemen kasvaa ja saa aikaan pelastuksen. Sitä eivät
tuota meidän tekomme, vaan se että ”vaellamme Jumalan (siemenen)
yhteydessä”. Jumala antaa Sanan, hän itse ei tee mitään. Hänen
sanansa tekevät sen, mitä varten ne on lähetetty (Jes. 55:10-11;
1.Kor.3).
Jumala käskee Noan rakentaa arkin
(teba'), jotta arkissa
pelastuisivat vedenpaisumukselta Noan jälkeläiset samoin kuin
maailman eläimet. Vanhassa testamentissa kuulemme myös toisesta
arkista, - joka nyt tosin on käännetty arkuksi – nimittäin
liitonarkista. Alkutekstissä käytetään liitonarkusta sanaa 'aron,
joka tuo mieleen Mooseksen veljen Aaronin, eikä syyttä, sillä
kyseessä on sama sana. Mutta tästä ei tällä kertaa enempää.
Sen
sijaan on syytä huomata, että Noan arkki, teba',
on sama sana, jota käytetään siitä kaislakorista, johon Mooses
pantiin lapsena ja jätettiin Niilin virran huomaan. Samoin kuin Noan
arkki pelasti hänen poikansa vaimoineen - eli ne jotka veivät
kertomusta eteenpäin - samoin myös Mooseksen kaisla-arkku pelasti
sen, joka tuli keskeiseksi henkilöksi Jumalan pelastussuunnitelmassa.
Arkkiin otettiin siis Noan pojat ja
heidän vaimonsa. Näin on ihmissuvun jatkuminen varmistettu. Jos
suojan olisivat saaneet vain Noa ja hänen vaimonsa, se olisi jäänyt
siihen, sillä molemmat olivat jo hyvin iäkkäitä. Vedenpaisumuksen
jälkeen ei luotu uutta maailmaa, vaan sama Adamista lähtenyt
ihmiskunta jatkoi elämäänsä. Sitten sanotaan eläimistä, että
niitä tulee ottaa pareittan: kaksi kutakin lajia, uros ja naaras,
samat sanat jotka olivat mukana jo luomiskertomuksessa. Tulva kesti
40 päivää ja 40 yötä. Lukusymboliikka kertoo, että neljä on
ilmansuuntien määrä eli siis maan kokonaisuuden mitta. Kun neljä
kerrotaan 10:llä eli täydellisellä luvulla, saadaan vähillä
sanoilla ilmaistua, että tulva peitti koko maan.
”Ja ne (eläimet) menivät Nooan luo
arkkiin kaksittain, kaikki liha, kaikki, jossa oli elämän
henki”(Gen. 7:15). Käytän tässä vanhaa käännöstä, jossa on
säilynyt oleellinen eli Jumalan Henki. Uudessa käännöksessa henki
tosin on mukana jakeessa 22: ”Kaikki liha, kaikki jossa oli elämän
henki”. Jumala on siis se, joka antaa elämän hengen kaikelle
lihalle, sekä eläimille että ihmisille. Liha ei ole itsessään
elävää, vaan vasta kun siihen tulee henki, se alkaa elää. Olemme
paljon kuulleet sanottavan, että ihminen on lihaa, henkeä ja
sielua. Näin ei ole raamatun mukaan. Olemme vain kuollutta
lihaa, maahan palaavaa ainesta, jolle Jumala on antanut hengen:
”Jumala puhalsi Adamin sieraimiin elämän hengen.”(Gen.2:7) Kun
Jumala ottaa hengityksen pois, me kuolemme.
Teologia on lisännyt kreikkalaisen
filosofian perusteella ihmiseen myös sielun, jotta olisi helpompi
ymmärtää kuolemanjälkeistä elämää. Me nimittäin ajattelemme,
että kuollessamme sielu kuitenkin jää elämään. Hepreankielinen
alkuteksti ei kuitenkaan tunne erillistä sielua: on vain liha ja
siihen puhallettu Jumalan henki. ”Tomu palaa maahan, josta se on
tullut, ja henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut”(Saarn
12:7). Heprean sana nefesh käännetään usein sieluksi,
mutta se tarkoittaa vain elämän henkäystä, ei muuta.
Mitä sitten meistä jää elämään
kuoleman jälkeen? Jeesus on paras esimerkki. Herra Jumala herätti
hänet kuolleista, eli sekä Jeesuksen ruumis että hänen henkensä
palasivat takaisin Tuonelasta. Siksi meilläkin on lupa odottaa
ylösnousemusta sekä ruumiin että hengen osalta. Näinhän omassa
uskontunnustuksessamme sanomme: ”Odotan kuolleitten ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää”. Myöhemmin tehdyssä Apostolisessa
uskontunnustuksissa on tämä vielä tarkennettu: ”Uskon ruumiin
ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti